A A A K K K
для людей із порушенням зору
Олександрівська селищна військова адміністрація
Донецька область, Краматорський район. ОЛЕКСАНДРІВСЬКА ГРОМАДА - ПІВНІЧНА БРАМА ДОНБАСУ

ПРО ОБ’ЄДНАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ І СЕЛИЩА НАВКОЛО СЕЛИЩА

Дата: 03.02.2016 15:59
Кількість переглядів: 681

Фото без опису

став відправним пунктом для стимулювання громад до об’єднання та формування спроможних територіальних громад через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі відносини з державним бюджетом. У

результаті такі громади наділяються повноваженнями, рівнозначними повноваженням міст обласного значення. Натомість територіальні громади, які не візьмуть участі в об’єднанні, залишаються осторонь цього процесу та

позбавляються права на виконання делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування в селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися. Отже, об’єднання територіальних громад має стати запорукою переходу місцевого самоврядування на новий рівень.
Слова «децентралізація» та «адмінреформа» вже більше року в усіх на вустах. Втім, факт залишається фактом – чи то через брак інформації, чи то через амбіції деяких сільських голів, які будь-якою ціною намагаються втриматися на своїх місцях, ці зміни людей радше лякають, аніж обнадіюють. Тому вважаю за необхідність висловити свою позицію стосовно цього важливого питання.
Об’єднання територіальних громад – це інструмент для децентралізації влади в Україні
Процес децентралізації передбачає передачу влади, повноважень, фінансів та відповідальності на найнижчий рівень, бо, що б там хто не казав, не може чиновник у Києві знати, які проблеми хвилюють мешканців маленького села. Тобто, суть об’єднання полягає в тому, щоб об’єднати ресурси заради розвитку територій.
Об’єднані громади матимуть кошти для власного розвитку
Найперше йдеться про субвенції з державного бюджету, які раніше передавали до обласного бюджету, а вже звідти -місцевим громадам. Окрім цього, територіальна громада залишатиме у себе 60 відсотків податку на доходи фізичних осіб, який здебільшого є бюджетоутворювальним (нині селам не залишається цього податку жодної копійки, а до 2014 року сільради мали 25 відсотків його). Також у громадах залишатиметься четвертина екологічного податку, 5 відсотків акцизного податку, а також всі суми єдиного податку, податку на прибуток підприємств та фінустанов комунальної власності, земельного податку, податку на нерухомість, місцеві податки і збори та кошти, отримані за надання адміністративних послуг.
Це все дає можливість акумулювати ресурси і розпоряджатися ними самій громаді. Тепер не район казатиме, яку дорогу чи школу ремонтувати, а громада самостійно ухвалюватиме такі рішення. До того ж, під час об’єднання будуть складати план заходів, в якому кожне село вкаже, що воно хоче зробити найближчим часом.
Голову громади обиратимуть люди
Очолюватиме об’єднану громаду голова, якого оберуть самі жителі. Крім того, буде створено місцеву раду із депутатів та виконавчий комітет. До складу останнього увійдуть так звані старости – особи, яких делегують села. Фактично старости замінять сільських голів та надаватимуть населенню адміністративні послуги.
Статус об’єднаних громад – як і в міст обласного значення
Згідно із законодавством, громади самостійно плануватимуть свій розвиток та формуватимуть бюджет, залучатимуть інвестиції, розвиватимуть підприємництво, розпоряджатимуться земельними ресурсами, даватимуть дозволи на будівництво, прийматимуть будівлі в експлуатацію, надаватимуть житлово-комунальні послуги, утримуватимуть вулиці та дороги, гарантуватимуть громадський порядок силами муніципальної поліції, пожежний нагляд тощо. Решту послуг, зокрема адміністративні, надання соціальної та первинної медичної допомоги, управління школами та дитсадками, громаді делегує держава. Виплату пенсій та субсидій, забезпечення пільгами, казначейське обслуговування здійснюватимуть підрозділи державних органів влади у громадах.
Селянам не доведеться їхати в центр громади по довідки
Чимало послуг надаватимуть на місцях. Староста села фактично виконуватиме обов’язки працівника центру з надання адміністративних послуг, який прийме у людини документи, наприклад, для оформлення майнових прав, передасть їх у компетентні інстанції і звідти привезе готові документи».
Школи з невеликою кількістю учнів закриватимуть самі громади
Малокомплектні школи не зможуть працювати, якщо на їх утримання в бюджеті не буде коштів. Втім, після утворення об’єднаних громад рішення про закриття навчального закладу ухвалюватимуть самі селяни, а не керівництво області чи району. Громаді, можливо, дешевше буде придбати шкільний автобус і возити дітей у кращу школу, з більш якісною системою освіти, нехай навіть за декілька кілометрів.
Села не зникнуть, не стане лише сільських рад
У законі «Про добровільне об’єднання територіальних громад» чітко написано, що статусу населені пункти під час об’єднання не змінюють. Тобто кожне село залишається селом із тією ж самою назвою. Не буде сільського голови, але буде староста. Сьогодні чимало сіл зникло з карти саме через те, що жителі просто виїхали з них. Реформа ж, навпаки, сприятиме людям залишитись на місцях.
Попільня ж, наприклад, яка буде центром громади, обмежена в території, але має великий потенціал в розвитку завдяки наявності залізничного сполучення. Для залучення інвесторів не вистачає землі, на якій можливо споруджувати та розвивати як об’єкти виробництва, так і соціальної інфраструктури, бізнесу. 
Які ще додаткові можливості отримає об’єднана територіальна громада, я вже сказав частково і повторюся ще. Це і фінансові додаткові можливості - отримання ПДФО, базової дотації, прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом в отриманні освітньої, медичної субвенції та субвенції на робітничі кадри. Також додатково стимулюються і капітальні видатки для об’єднаних територіальних громад.
І насамкінець хочу сказати, що не знаю жодного закону, який би не критикували і який би не мав певних недоліків. Закон «Про добровільне  об’єднання територіальних громад» також можна піддавати критиці.  Тим паче, що децентралізація для України – справа нова. Але ми ж стаємо на європейський шлях розвитку, а в Європі основою формування держави є міцне й потужне самоврядування. Це той фундамент, який дає державі можливість почуватися впевнено і який є запорукою її цілісності й могутності.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь